این پژوهش با هدف بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی مقیاس نگرش ریاضی فنما-شرمن، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی (CFA) انجام گرفته است. بدین منظور از بین جامعۀ دانشآموزان پسر دوزبانۀ مقطع اول دبیرستان دو شهر تبریز و سنندج، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 450 نفر انتخاب شدهاند. به دلیل اینکه مقیاس 108 سوالی است، احتمال کمی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی مقیاس نگرش ریاضی فنما-شرمن، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی (CFA) انجام گرفته است. بدین منظور از بین جامعۀ دانشآموزان پسر دوزبانۀ مقطع اول دبیرستان دو شهر تبریز و سنندج، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 450 نفر انتخاب شدهاند. به دلیل اینکه مقیاس 108 سوالی است، احتمال کمی داشت مدل 9 عاملی مقیاس، با دادهها برازش داشته باشد، به این علت از روش بستهبندی سؤالات (IP) استفاده شده است. البته قبل از فرایند بستهبندی سؤالات، برای هر یک از عوامل مقیاس با استفاده از روش آلفای کرانباخ، همسانی درونی بررسی شد، که برای کلیۀ این عوامل ضریب آلفا بیشتر از 91/0 به دست آمد. علاوهبراین تکبعدی بودن هر یک از عوامل، که شرط دیگر بستهبندی سؤالات بود، از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت 27 بسته سؤال تولید شده و همراه با 9 عامل در آزمون مدل به کاربرده شد. جهت برآورد پارامترها، از ماتریس واریانس-کواریانس و روش برآورد بیشینۀ درستنمایی(ML) استفاده شدهاست. در نهایت با توجه به شاخصهای به دست آمده از آزمون برازش مدل: (00/0 =P) 22/82=،84/0= (NFI)، 81/0= (NNFI)، 063/0=(RMSEA)، میتوان نتیجه گرفت که مدل 9 عاملی نگرش ریاضی فنما – شرمن برازش مطلوبی با دادههای مورد بررسی داشته است.